15 December 2009

Persvrijheid

Iets waar ik in Singapore ontzettend veel moeite mee heb is de vrijheid van meningsuiting. In Nederland achten wij het niet meer dan normaal dat je eigenlijk zo'n beetje op elk moment alles kan zeggen wat in je opkomt. Van Wilders' haar totaan hoe belachelijk het is dat de binnenstad van Den Haag autovrij is en zo'n beetje alles daar tussen in.. Iedereen die mij persoonlijk kent (en ahaha, zelfs als je me niet kent, en mn blog leest..) weet dat ik ontzettend zwart/wit kan denken en dat ik wel meer dan eens dingen eruit gooi die ik eigenlijk beter voor me zelf kan houden. But hey, we houden het spontaan..

Janet (L) vrijheid van meningsuiting. Hoe erg we ook altijd bitchen in Nederland: In de zomer is het te warm, in de winter is het te koud. Alle gastarbeiders moeten het land uit. De haring is wel erg duur dit jaar. We betalen teveel belasting. De winkels moeten dicht op zondag.. Hoe erg we ook bitchen, er zijn echt places way more worse!

Nou bestaat er een organisatie Verslaggevers Zonder Grenzen wat een kleine internationale niet-gouvernementele organisatie is die onderzoek doet naar de persvrijheid, en deze wil bevorderen. VZG publiceert een jaarlijkse rangschikking van landen, gebaseerd op een inschatting door de organisatie van de persvrijheid. Nou leuk en aardig zul je denken wat boeit mij dat? Ik had serieus ook nog nooit van deze lijst gehoord.. Omdat je het zooooo for granted neemt dan vrijheid van meningsuiting normaal is.

Op de lijst van 2009 staat Nederland op nummer 7 (of eigenlijk nummer 3 als je alle gedeelte plaatsen als 1 optelt) met enkel en alleen scandinavische landen boven zich. But they crazy, zij hebben 18 maanden zwangerschapsverlof dus totale vrijheid van meningsuiting kan er dan ook nog wel bij.. En in totaal zijn er 175 landen die meegenomen zijn in deze lijst. Guess on which ranking Singapore's.. 50? Fout! 75? Fout! 100? EFFING FOUT! Singapore staat gewoon op 133! Waarom is er niemand die daar in protest tegen gaan? Iedereen zeurt altijd dat ze in Noord-Korea zo zielig zijn maar je heb niet eens vrijheden in een van het rijkste land van de wereld!!! Singapore staat serieus onder landen als Kyrgyzstan (125, wtf is dit een land), Sierra Leone (115), en zo'n beetje elk land waar er ooit major oorlogen zijn geweest (kosovo, bosnia, kuweit..). Ik moet me echt even blijven herinderen dat Singapore a pretty cool place is maar na 3 maanden of gecensureerde films, mensen die zeggen dat je dingen niet hardop mag zeggen, katten met halve staarten verlang ik toch wel een klein beetje naar of een nieuw land of nederland..

For more info: http://www.rsf.org/en-classement1003-2009.html.

xoxo

0 reactions:

Post a Comment